Zwycięzcy PL Music Video Awards 2019
Nominacje
PL Music Video Awards 2019
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: GRAND PRIX
Obejrzyj
SYNY – „NAG CHAMPA“
Reżyseria – Sebastian Pańczyk
Zdjęcia – Marek Sanak
Montaż – Wojtek Włodarski
Scenariusz – Sebastian Pańczyk
Produkcja – Anna Pietkun DOBRO
Uzasadnienie Jury:
Grand Prix przyznajemy teledyskowi, który powołuje do życia nowe światy. Stwarza nową ikonografię, która wykorzystuje ikonografię zespołu, czytelną dla jego fanów, ale uwydatnia ją, wzmacnia i dodając
zupełnie nowe elementy, popycha na nowe tory. To teledysk, który tak mocno porusza zmysły, że poniekąd wydostaje się z ekranu i wdziera się chmurami do nozdrzy. Z początku czysto ilustracyjna, wręcz dosłowna opowieść przeobraża się w dystopijną poezję:
zabawną, daleką od banału, przejmującą, poruszającą w widzach najgłębsze struny - choć nie do końca uświadamiamy sobie, dlaczego je porusza. I to jest właśnie sztuka! Istnieją teledyski, o których nie trzeba nawet dyskutować, bo wywołują ciary, nawet oglądane po raz
enty. Ten teledysk, poza imponującym wykonaniem na wszystkich poziomach, ma pierwiastek, który wznosi go na poziom wybitności.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: GRAND PRIX
Obejrzyj
SYNY – „NAG CHAMPA“
Reżyseria – Sebastian Pańczyk
Zdjęcia – Marek Sanak
Montaż – Wojtek Włodarski
Scenariusz – Sebastian Pańczyk
Produkcja – Anna Pietkun DOBRO
Uzasadnienie Jury:
Grand Prix przyznajemy teledyskowi, który powołuje do życia nowe światy. Stwarza nową ikonografię, która wykorzystuje ikonografię zespołu, czytelną dla jego fanów, ale uwydatnia ją, wzmacnia i dodając
zupełnie nowe elementy, popycha na nowe tory. To teledysk, który tak mocno porusza zmysły, że poniekąd wydostaje się z ekranu i wdziera się chmurami do nozdrzy. Z początku czysto ilustracyjna, wręcz dosłowna opowieść przeobraża się w dystopijną poezję:
zabawną, daleką od banału, przejmującą, poruszającą w widzach najgłębsze struny - choć nie do końca uświadamiamy sobie, dlaczego je porusza. I to jest właśnie sztuka! Istnieją teledyski, o których nie trzeba nawet dyskutować, bo wywołują ciary, nawet oglądane po raz
enty. Ten teledysk, poza imponującym wykonaniem na wszystkich poziomach, ma pierwiastek, który wznosi go na poziom wybitności.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: WAŻNY PRZEKAZ
Obejrzyj
BASS ASTRAL x IGO – „FEELING EXACTLY”
Reżyser – Grajper
Zdjęcia – Mikołaj Syguda
Montaż – Kuba Tomaszewicz
Scenariusz – Grajper
Produkcja – OTO Film, Kuba Ranik, Janek Białobłocki, Paweł Jończyk, Michał Kowalczyk
Uzasadnienie Jury:
Nagradzamy wywołujący skrajne opinie obraz, który mówi kapitalikami o ważnym temacie. Poza doskonałym warsztatem filmowym najważniejszą cechą klipu jest jego siła, która emanuje z każdej sceny i zostaje w głowie na długo. O zdrowiu psychicznym trudno mowić, bo to problemy wewnętrzne, ukryte, ten temat wymaga balansowania na granicy smaku, mierzenia się z yzykiem nieumyślnej stygmatyzacji; czasem wymaga nawet przesady, z którą zresztą część jurorów miała tutaj problem.
Doskonale wyreżyserowany, świetnie zagrany z wybitnymi zdjęciami na 35-mm taśmie (to odważna decyzja artystyczna i budżetowa oraz hołd dla sztuki filmowej) – ten klip może się podobać lub nie, ale
nie zostawia nikogo obojetnym.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: WAŻNY PRZEKAZ
Obejrzyj
BASS ASTRAL x IGO – „FEELING EXACTLY”
Reżyser – Grajper
Zdjęcia – Mikołaj Syguda
Montaż – Kuba Tomaszewicz
Scenariusz – Grajper
Produkcja – OTO Film, Kuba Ranik, Janek Białobłocki, Paweł Jończyk, Michał Kowalczyk
Uzasadnienie Jury:
Nagradzamy wywołujący skrajne opinie obraz, który mówi kapitalikami o ważnym temacie. Poza doskonałym warsztatem filmowym najważniejszą cechą klipu jest jego siła, która emanuje z każdej sceny i zostaje w głowie na długo. O zdrowiu psychicznym trudno mowić, bo to problemy wewnętrzne, ukryte, ten temat wymaga balansowania na granicy smaku, mierzenia się z yzykiem nieumyślnej stygmatyzacji; czasem wymaga nawet przesady, z którą zresztą część jurorów miała tutaj problem.
Doskonale wyreżyserowany, świetnie zagrany z wybitnymi zdjęciami na 35-mm taśmie (to odważna decyzja artystyczna i budżetowa oraz hołd dla sztuki filmowej) – ten klip może się podobać lub nie, ale
nie zostawia nikogo obojetnym.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: ALTERNATYWA
Obejrzyj
KACPERCZYK, JAN-RAPOWANIE – „NIE WYJADĘ”
Reżyseria – Jakub Blank
Zdjęcia – Jakub Blank
Montaż – Jakub Blank
Scenariusz – Jakub Blank
Produkcja – Graffiti Films
Uzasadnienie Jury:
Odważne rzeczy to dobre rzeczy. Przyznajemy nagrodę twórcy, który nie bał się zestawić piękna przyrody i młodzieńczej urody z niepiękną zwyczajnością bloków i garaży. Uwiódł widza i sprawił, że
ten natychmiast miałby ochotę przejść przez portal w kształcie czerwonego prostokąta, by odlecieć spodkiem w kosmos polskiej prowincji.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: ALTERNATYWA
Obejrzyj
KACPERCZYK, JAN-RAPOWANIE – „NIE WYJADĘ”
Reżyseria – Jakub Blank
Zdjęcia – Jakub Blank
Montaż – Jakub Blank
Scenariusz – Jakub Blank
Produkcja – Graffiti Films
Uzasadnienie Jury:
Odważne rzeczy to dobre rzeczy. Przyznajemy nagrodę twórcy, który nie bał się zestawić piękna przyrody i młodzieńczej urody z niepiękną zwyczajnością bloków i garaży. Uwiódł widza i sprawił, że
ten natychmiast miałby ochotę przejść przez portal w kształcie czerwonego prostokąta, by odlecieć spodkiem w kosmos polskiej prowincji.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: HIP-HOP
Obejrzyj
SYNY – „NAG CHAMPA“
Reżyseria – Sebastian Pańczyk
Zdjęcia – Marek Sanak
Montaż – Wojtek Włodarski
Scenariusz – Sebastian Pańczyk
Produkcja – Anna Pietkun DOBRO
Uzasadnienie Jury:
Kiedyś teledyski hiphopowe opierały się na rapowaniu do kamery i machaniu łapami. Dziś twórcy hiphopowych teledysków stoją w awangardzie, wyznaczają trendy, są pionierami. Teledysk hiphopowy stał się polem najciekawszych eksperymentów twórczych, czego dowodem jest zarówno nagrodzony
przez nas w ubiegłym roku w kategorii hip-hop, a także Grand Prix, teledysk do „Flar“ naszego kolegi jurora Piotra Matejkowskiego, a także teledysk Sebastiana Pańczyka do „Nag Champa“ Synów. To klip po prostu doskonały - wizualnie, formalnie, intelektualnie. A zarazem taki, po którym można śmiało powiedzieć: czegoś takiego jeszcze nie widziałem/am. Żadnego zbędnego ujęcia.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: HIP-HOP
Obejrzyj
SYNY – „NAG CHAMPA“
Reżyseria – Sebastian Pańczyk
Zdjęcia – Marek Sanak
Montaż – Wojtek Włodarski
Scenariusz – Sebastian Pańczyk
Produkcja – Anna Pietkun DOBRO
Uzasadnienie Jury:
Kiedyś teledyski hiphopowe opierały się na rapowaniu do kamery i machaniu łapami. Dziś twórcy hiphopowych teledysków stoją w awangardzie, wyznaczają trendy, są pionierami. Teledysk hiphopowy
stał się polem najciekawszych eksperymentów twórczych, czego dowodem jest zarówno nagrodzony przez nas w ubiegłym roku w kategorii hip-hop, a także Grand Prix, teledysk do „Flar“ naszego kolegi jurora Piotra Matejkowskiego, a także teledysk Sebastiana Pańczyka do „Nag Champa“ Synów. To klip po prostu doskonały - wizualnie, formalnie, intelektualnie. A zarazem taki, po którym można śmiało powiedzieć: czegoś takiego jeszcze nie widziałem/am. Żadnego zbędnego ujęcia.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: ROCK I OSTRE BRZMIENIA
Obejrzyj
PALE PATH – „ENEMY”
Reżyseria – Aleksander Kropidłowski
Zdjęcia – Tomasz Ziółkowski
Montaż – Aleksander Kropidłowski
Scenariusz – Aleksander Kropidłowski
Produkcja – Joanna Cisowska, Aga Bomba
Uzasadnienie Jury:
Ciekawa historia, która bardzo dobrze opowiada o problemach psychicznych. Interesująca w formie, wnikliwa i wiarygodna. Mocny pomysł został dobrze zrealizowany – a w przypadku tego tematu to
ślizganie się po cienkim lodzie -przez co teledysk jest naprawdę przejmujący. Dodatkowe punkty ze efekt z ultrakrótkimi przebitkami zespołu, które zarazem wzmacniają wymowę klipu, jak i pomysłowo
utrzymują klip w rockowo-metalowej konwencji.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: ROCK I OSTRE BRZMIENIA
Obejrzyj
PALE PATH – „ENEMY”
Reżyseria – Aleksander Kropidłowski
Zdjęcia – Tomasz Ziółkowski
Montaż – Aleksander Kropidłowski
Scenariusz – Aleksander Kropidłowski
Produkcja – Joanna Cisowska, Aga Bomba
Uzasadnienie Jury:
Ciekawa historia, która bardzo dobrze opowiada o problemach psychicznych. Interesująca w formie, wnikliwa i wiarygodna. Mocny pomysł został dobrze zrealizowany – a w przypadku tego tematu to ślizganie się po cienkim lodzie -przez co teledysk jest naprawdę przejmujący. Dodatkowe punkty ze efekt z ultrakrótkimi przebitkami zespołu, które zarazem wzmacniają wymowę klipu, jak i pomysłowo
utrzymują klip w rockowo-metalowej konwencji.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: POP
Obejrzyj
BARTEK KRÓLIK – „RAJ“”
Reżyseria – Magdalena Zielińska
Zdjęcia – Mateusz Kanownik
Scenariusz – Magdalena Zielińska
Produkcja – Papaya Films
Uzasadnienie Jury:
Znakomicie zrealizowany klip popowy. Do przejmującej piosenki powstał przejmujący obraz, popowy właśnie, to znaczy nie tyle „rozrywkowy“, co „czytelny, łatwo zrozumiały“. Nie bez znaczenia jest tu
świetne casting i gra aktorów. To przykład bardzo udanego połączenia dokumentalnego podejścia do klipu bez zdjęć stricte dokumentalnych.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: POP
Obejrzyj
Daria Zawiałow – „Kaonashi”
Reżyseria - Daniel Jaroszek
Zdjęcia - Michał Dąbal
Montaż - Maciej Kozłowski
Scenariusz - Daniel Jaroszek
Produkcja - Papaya Films
Scenografia - Brak informacji
Uzasadnienie Jury:
To co poruszyło nas w tym klipie najbardziej, to odwaga w ukazaniu trudnej i nieoczywistej historii
w nieskazitelnym i wyidealizowanym świecie muzyki pop. Ten obraz to coś zupełnie innego niż widzieliśmy do tej pory.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: POP
Obejrzyj
BARTEK KRÓLIK – „RAJ“”
Reżyseria – Magdalena Zielińska
Zdjęcia – Mateusz Kanownik
Scenariusz – Magdalena Zielińska
Produkcja – Papaya Films
Uzasadnienie Jury:
Znakomicie zrealizowany klip popowy. Do przejmującej piosenki powstał przejmujący obraz, popowy właśnie, to znaczy nie tyle „rozrywkowy“, co „czytelny, łatwo zrozumiały“. Nie bez znaczenia jest tu
świetne casting i gra aktorów. To przykład bardzo udanego połączenia dokumentalnego podejścia do klipu bez zdjęć stricte dokumentalnych.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: MUZYKA ELEKTRONICZNA
Obejrzyj
PLASTIC – „U GONNA LOVE IT”
Reżyseria – Dawid Krępski
Zdjęcia – Dawid Krępski
Montaż – Dawid Krępski
Scenariusz – Dawid Krępski
Produkcja – Dawid Krępski
Uzasadnienie Jury:
Wszystko już było. Ciężko zrobić coś nowego. Dlatego największą wartością teledysku jest twórcze podejście do tej małej formy filmowej. W teledysku cenimy przede wszystkim autorską myśl, nawet jeśli
twórcy korzystają ze znanych motywów, konwencji, form, tropów popkulturowych. W kategorii elektronika zobaczyliśmy teledyski, które były interesujące, dobrze zrobione, ale mało oryginalne.
Przyznaliśmy więc nagrodę teledyskowi najlepszemu warsztatowo, doceniając staranność wykonania i walory estetyczne. Z nadzieją na lepsze jutro.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: MUZYKA ELEKTRONICZNA
Obejrzyj
PLASTIC – „U GONNA LOVE IT”
Reżyseria – Dawid Krępski
Zdjęcia – Dawid Krępski
Montaż – Dawid Krępski
Scenariusz – Dawid Krępski
Produkcja – Dawid Krępski
Uzasadnienie Jury:
Wszystko już było. Ciężko zrobić coś nowego. Dlatego największą wartością teledysku jest twórcze podejście do tej małej formy filmowej. W teledysku cenimy przede wszystkim autorską myśl, nawet jeśli
twórcy korzystają ze znanych motywów, konwencji, form, tropów popkulturowych. W kategorii elektronika zobaczyliśmy teledyski, które były interesujące, dobrze zrobione, ale mało oryginalne.
Przyznaliśmy więc nagrodę teledyskowi najlepszemu warsztatowo, doceniając staranność wykonania i walory estetyczne. Z nadzieją na lepsze jutro.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: EXTRA
Obejrzyj
DANUTA STENKA, MICHAŁ SŁAWECKI, AGATA ZUBEL – „ORESTEJA”
Reżyseria – Marta Brodacka
Zdjęcia – Karol Łakomiec
Montaż – Marta Brodacka
Scenariusz – Marta Brodacka
Produkcja – Michał Sławecki, Marta Brodacka
Uzasadnienie Jury:
Czasem jest tak, że klip potrafi przestraszyć jak najlepszy horror, wywołać w naszym wnętrzu dziwny rodzaj niepokoju, zastanowić, a jednocześnie zaspokoić estetyczną potrzebę - niczym wizyta na
wyczekiwanej wystawie sztuki.
Takie doznania zafundował nam klip do arii operowej Agaty Zubel. Teledysk do opery? Z początku nie mogliśmy w to uwierzyć, ale wywołany oglądaniem zachwyt szybko przykrył to zwątpienie. Jeżeli w
klipie szukamy walorów artystycznych, to z tego klipu one się wręcz wylewają.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: EXTRA
Obejrzyj
DANUTA STENKA, MICHAŁ SŁAWECKI, AGATA ZUBEL – „ORESTEJA”
Reżyseria – Marta Brodacka
Zdjęcia – Karol Łakomiec
Montaż – Marta Brodacka
Scenariusz – Marta Brodacka
Produkcja – Michał Sławecki, Marta Brodacka
Uzasadnienie Jury:
Czasem jest tak, że klip potrafi przestraszyć jak najlepszy horror, wywołać w naszym wnętrzu dziwny rodzaj niepokoju, zastanowić, a jednocześnie zaspokoić estetyczną potrzebę - niczym wizyta na
wyczekiwanej wystawie sztuki.
Takie doznania zafundował nam klip do arii operowej Agaty Zubel. Teledysk do opery? Z początku nie mogliśmy w to uwierzyć, ale wywołany oglądaniem zachwyt szybko przykrył to zwątpienie. Jeżeli w
klipie szukamy walorów artystycznych, to z tego klipu one się wręcz wylewają.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: DEBIUT REŻYSERSKI
Obejrzyj
SEABED – „GISS”
Reżyseria – Zuza Barc
Zdjęcia – Michał Sierakowski
Montaż – Marcin Sołtysik
Scenariusz – Michał Sierakowski i Zuza Barc
Produkcja – Jakub Goleniewski
Uzasadnienie Jury:
Islandia w Wałbrzychu, lepki klimat poczucia winy, ciekawie przeprowadzona narracja, świetny casting,
wspaniałe lokacje, bardzo dojrzałe decyzje reżyserskie i malarskie obrazy. Jak na debiut reżyserski to bardzo wiele. Wszystkie narzędzia sztuki filmowej, którymi operuje reżyserka, zostały świetnie i
świadomie użyte. Czekamy z niecierpliwością na kolejne prace
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: DEBIUT REŻYSERSKI
Obejrzyj
SEABED – „GISS”
Reżyseria – Zuza Barc
Zdjęcia – Michał Sierakowski
Montaż – Marcin Sołtysik
Scenariusz – Michał Sierakowski i Zuza Barc
Produkcja – Jakub Goleniewski
Uzasadnienie Jury:
Islandia w Wałbrzychu, lepki klimat poczucia winy, ciekawie przeprowadzona narracja, świetny casting, wspaniałe lokacje, bardzo dojrzałe decyzje reżyserskie i malarskie obrazy. Jak na debiut reżyserski to bardzo wiele. Wszystkie narzędzia sztuki filmowej, którymi operuje reżyserka, zostały świetnie i
świadomie użyte. Czekamy z niecierpliwością na kolejne prace
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: FOLK
Obejrzyj
OFELIA – „TU”
Reżyseria – Wiktor Ejryszew
Zdjęcia – Maciej Edelman
Dodatkowe zdjęcia – Franek Przybylski i Kacper Gawron
Montaż – Patrycja Piróg
Scenariusz – Wiktor Ejryszew
Produkcja – Iga Kreff, Wiktor Ejryszew, Warner Music Poland
Uzasadnienie Jury:
To wspaniały przykład teledysku, w którym czerpanie z czytelnych tropów popkulturowych zaowocowało bardzo mocną, autorską, indywidualną wypowiedzią, co wśród nominowanych
teledysków nie było wcale normą. Pod efektowną warstwą złożoną z pięknych zdjęć w zachwycających lokacjach, cudownej kompozycji barw, błyskotliwych ujęć, pomysłowych cięć montażowych, kryje się drugie, mroczne dno, oddziałujące na wrażliwość widza. A widz ma ochotę rzucić się w głębię tego klipu raz jeszcze, tak jak Ofelia zanurza się w toń jeziora.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: DEBIUT REŻYSERSKI
Obejrzyj
OFELIA – „TU”
Reżyseria – Wiktor Ejryszew
Zdjęcia – Maciej Edelman
Dodatkowe zdjęcia – Franek Przybylski i Kacper Gawron
Montaż – Patrycja Piróg
Scenariusz – Wiktor Ejryszew
Produkcja – Iga Kreff, Wiktor Ejryszew, Warner Music Poland
Uzasadnienie Jury:
To wspaniały przykład teledysku, w którym czerpanie z czytelnych tropów popkulturowych zaowocowało bardzo mocną, autorską, indywidualną wypowiedzią, co wśród nominowanych
teledysków nie było wcale normą. Pod efektowną warstwą złożoną z pięknych zdjęć w zachwycających lokacjach, cudownej kompozycji barw, błyskotliwych ujęć, pomysłowych cięć montażowych, kryje się drugie, mroczne dno, oddziałujące na wrażliwość widza. A widz ma ochotę rzucić się w głębię tego klipu raz jeszcze, tak jak Ofelia zanurza się w toń jeziora.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: DANCE
Obejrzyj
ŁOBUZY – „UROK”
Reżyseria – Igor Ajgor Leśniewski
Zdjęcia – Jakub Obuch
Montaż – Jakub Obuch
Scenariusz – Igor Ajgor Leśniewski
Produkcja – PRODIGY
Uzasadnienie Jury:
Estetyka klipów w tej kategorii oparta jest na trzech filarach: kobiece pośladki, wypasione bryki i ujęcia z drona. To prosty patent na zdobycie atencji i milionów odsłon. Taka seksistowka narracja uwłacza kobietom. Nie podoba nam się takie uprzedmiotowienie. Apelujemy do twórców o szacunek i bardziej świadome przedstawianie kobiecej seksualności.
Nagradzamy teledysk, który korzystając z tej konwencji, przekracza schematy, wykorzystując do tego narrację fabularną. Jak się okazuje w konwencji spod znaku kobiet, fur i dronów także można zabawić się ze smakiem.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: DANCE
Obejrzyj
ŁOBUZY – „UROK”
Reżyseria – Igor Ajgor Leśniewski
Zdjęcia – Jakub Obuch
Montaż – Jakub Obuch
Scenariusz – Igor Ajgor Leśniewski
Produkcja – PRODIGY
Uzasadnienie Jury:
Estetyka klipów w tej kategorii oparta jest na trzech filarach: kobiece pośladki, wypasione bryki i ujęcia z drona. To prosty patent na zdobycie atencji i milionów odsłon. Taka seksistowka narracja uwłacza kobietom. Nie podoba nam się takie uprzedmiotowienie. Apelujemy do twórców o szacunek i bardziej świadome przedstawianie kobiecej seksualności.
Nagradzamy teledysk, który korzystając z tej konwencji, przekracza schematy, wykorzystując do tego narrację fabularną. Jak się okazuje w konwencji spod znaku kobiet, fur i dronów także można zabawić się ze smakiem.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: NAGRODA PUBLICZNOSCI
Obejrzyj
CHWILANTROPIA – „NIE MÓWIĘ NIE”
Reżeseria – Marek Hajduk
Zdjęcia – Marek Hajduk
Montaż – Marek Hajduk
Scenariusz – Ajda Wyglądacz
Produkcja – Chwilantropia
Uczestnicy głosowali na wybrany wideoklip w czasie Nocy Polskich Wideoklipow /29.11.2019/ oraz w czasie Gali festiwalowej /30.11.2019/, wykorzystując karty do głosowania.
ZWYCIĘZCA W KATEGORII: NAGRODA PUBLICZNOŚCI
Obejrzyj
CHWILANTROPIA – „NIE MÓWIĘ NIE”
Reżeseria - Marek Hajduk
Zdjęcia - Marek Hajduk
Montaż - Marek Hajduk
Scenariusz - Ajda Wyglądacz
Produkcja - Chwilantropia
Najwięcej głosów publiczności zdobył teledysk Chwilantropia “Nie mówię nie”.
Uczestnicy głosowali na wybrany wideoklip w czasie Nocy Polskich Wideoklipow /29.11.2019/ oraz w czasie Gali festiwalowej /30.11.2019/, wykorzystując karty do głosowania.