Zwycięzcy
PL MVA 2019

Werdykt Jury W dniach 29 i 30 listopada w Łodzi
odbyły się obrady Jury II edycji festiwalu PL Music Video.

W skład Jury weszli: Piotr Matejkowski, Olga Czyżykiewicz, Vienio, Ania Maliszewska oraz Jędrzej Słodkowski. Przyznanych zostało 8 statuetek w kategoriach gatunków muzycznych oraz w dwóch kategoriach specjalnych. Spośród zwycięzcy poszczególnych kategorii Jury wyłoniło zdobywcę Grand Prix festiwalu.

GRAND PRIX

SYNY „NAG CHAMPA“

Grand Prix przyznajemy teledyskowi, który powołuje do życia nowe światy. Stwarza nową ikonografię, która wykorzystuje ikonografię zespołu, czytelną dla jego fanów, ale uwydatnia ją, wzmacnia i dodając zupełnie nowe elementy, popycha na nowe tory. To teledysk, który tak mocno porusza zmysły, że poniekąd wydostaje się z ekranu i wdziera się chmurami do nozdrzy. Z początku czysto ilustracyjna, wręcz dosłowna opowieść przeobraża się w dystopijną poezję: zabawną, daleką od banału, przejmującą, poruszającą w widzach najgłębsze struny - choć nie do końca uświadamiamy sobie, dlaczego je porusza. I to jest właśnie sztuka! Istnieją teledyski, o których nie trzeba nawet dyskutować, bo wywołują ciary, nawet oglądane po raz enty. Ten teledysk, poza imponującym wykonaniem na wszystkich poziomach, ma pierwiastek, który wznosi go na poziom wybitności.

reżyseria: Sebastian Pańczyk
zdjęcia: Marek Sanak
montaż: Wojtek Włodarski
scenariusz: Sebastian Pańczyk
produkcja: Anna Pietkun DOBRO

Dodatkowa nagroda: 5000 zł od firmy ATM System w postaci usług rentalowych.

ALTERNATYWA

KACPERCZYK, JAN-RAPOWANIE
„NIE WYJADę“


Odważne rzeczy to dobre rzeczy. Przyznajemy nagrodę twórcy, który nie bał się zestawić piękna przyrody i młodzieńczej urody z niepiękną zwyczajnością bloków i garaży. Uwiódł widza i sprawił, że ten natychmiast miałby ochotę przejść przez portal w kształcie czerwonego prostokąta, by odlecieć spodkiem w kosmos polskiej prowincji.


reżyseria: Jakub Blank
zdjęcia: Jakub Blank
montaż: Jakub Blank
scenariusz: Jakub Blank
produkcja: Graffiti Films

MUZYKA ELEKTRONICZNA

PLASTIC „U GONNA LOVE IT“


Wszystko już było. Ciężko zrobić coś nowego. Dlatego największą wartością teledysku jest twórcze podejście do tej małej formy filmowej. W teledysku cenimy przede wszystkim autorską myśl, nawet jeśli twórcy korzystają ze znanych motywów, konwencji, form, tropów popkulturowych. W kategorii elektronika zobaczyliśmy teledyski, które były interesujące, dobrze zrobione, ale mało oryginalne. Przyznaliśmy więc nagrodę teledyskowi najlepszemu warsztatowo, doceniając staranność wykonania i walory estetyczne. Z nadzieją na lepsze jutro.


reżyseria: Dawid Krępski
zdjęcia: Dawid Krępski
montaż: Dawid Krępski
scenariusz: Dawid Krępski
produkcja: Dawid Krępski

DANCE

ŁOBUZY „UROK“


Estetyka klipów w tej kategorii oparta jest na trzech filarach: kobiece pośladki, wypasione bryki i ujęcia z drona. To prosty patent na zdobycie atencji i milionów odsłon. Taka seksistowka narracja uwłacza kobietom. Nie podoba nam się takie uprzedmiotowienie. Apelujemy do twórców o szacunek i bardziej świadome przedstawianie kobiecej seksualności. Nagradzamy teledysk, który korzystając z tej konwencji, przekracza schematy, wykorzystując do tego narrację fabularną. Jak się okazuje w konwencji spod znaku kobiet, fur i dronów także można zabawić się ze smakiem.


reżyseria: Igor Ajgor Leśniewski
zdjęcia: Jakub Obuch
montaż: Jakub Obuch
scenariusz: Igor Ajgor Leśniewski
produkcja: PRODIGY

FOLK

OFELIA „TU“


To wspaniały przykład teledysku, w którym czerpanie z czytelnych tropów popkulturowych zaowocowało bardzo mocną, autorską, indywidualną wypowiedzią, co wśród nominowanych teledysków nie było wcale normą. Pod efektowną warstwą złożoną z pięknych zdjęć w zachwycających lokacjach, cudownej kompozycji barw, błyskotliwych ujęć, pomysłowych cięć montażowych, kryje się drugie, mroczne dno, oddziałujące na wrażliwość widza. A widz ma ochotę rzucić się w głębię tego klipu raz jeszcze, tak jak Ofelia zanurza się w toń jeziora.


reżyseria: Wiktor Ejryszew
zdjęcia: Maciej Edelman
dodatkowe zdjęcia: Franek Przybylski i Kacper Gawron
montaż: Patrycja Piróg
scenariusz: Wiktor Ejryszew
produkcja: Iga Kreff, Wiktor Ejryszew, Warner Music Poland

HIP-HOP

SYNY „NAG CHAMPA“


Kiedyś teledyski hiphopowe opierały się na rapowaniu do kamery i machaniu łapami. Dziś twórcy hiphopowych teledysków stoją w awangardzie, wyznaczają trendy, są pionierami. Teledysk hiphopowy stał się polem najciekawszych eksperymentów twórczych, czego dowodem jest zarówno nagrodzony przez nas w ubiegłym roku w kategorii hip-hop, a także Grand Prix, teledysk do „Flar“ naszego kolegi jurora Piotra Matejkowskiego, a także teledysk Sebastiana Pańczyka do „Nag Champa“ Synów. To klip po prostu doskonały - wizualnie, formalnie, intelektualnie. A zarazem taki, po którym można śmiało powiedzieć: czegoś takiego jeszcze nie widziałem/am. Żadnego zbędnego ujęcia.


reżyseria: Sebastian Pańczyk
zdjęcia: Marek Sanak
montaż: Wojtek Włodarski
scenariusz: Sebastian Pańczyk
produkcja: Anna Pietkun DOBRO

POP

BARTEK KRÓLIK „RAJ“


Znakomicie zrealizowany klip popowy. Do przejmującej piosenki powstał przejmujący obraz, popowy właśnie, to znaczy nie tyle „rozrywkowy“, co „czytelny, łatwo zrozumiały“. Nie bez znaczenia jest tu świetne casting i gra aktorów. To przykład bardzo udanego połączenia dokumentalnego podejścia do klipu bez zdjęć stricte dokumentalnych.


reżyseria: Magdalena Zielińska
zdjęcia: Mateusz Kanownik
scenariusz: Magdalena Zielińska
produkcja: Papaya Films

ROCK I OSTRE BRZMIENIE

PALE PATH „ENEMY“


Ciekawa historia, która bardzo dobrze opowiada o problemach psychicznych. Interesująca w formie, wnikliwa i wiarygodna. Mocny pomysł został dobrze zrealizowany – a w przypadku tego tematu to ślizganie się po cienkim lodzie -przez co teledysk jest naprawdę przejmujący. Dodatkowe punkty ze efekt z ultrakrótkimi przebitkami zespołu, które zarazem wzmacniają wymowę klipu, jak i pomysłowo utrzymują klip w rockowo-metalowej konwencji.


reżyseria: Aleksander Kropidłowski
zdjęcia: Tomasz Ziółkowski
montaż: Aleksander Kropidłowski
scenariusz: Aleksander Kropidłowski
produkcja: Joanna Cisowska, Aga Bomba

EXTRA

DANUTA STENKA, MICHAŁ SŁAWECKI
„ORESTEJA“ AGATA ZUBEL


Czasem jest tak, że klip potrafi przestraszyć jak najlepszy horror, wywołać w naszym wnętrzu dziwny rodzaj niepokoju, zastanowić , a jednocześnie zaspokoić estetyczną potrzebę - niczym wizyta na wyczekiwanej wystawie sztuki. Takie doznania zafundował nam klip do arii operowej Agaty Zubel. Teledysk do opery? Z początku nie mogliśmy w to uwierzyć, ale wywołany oglądaniem zachwyt szybko przykrył to zwątpienie. Jeżeli w klipie szukamy walorów artystycznych, to z tego klipu one się wręcz wylewają.


reżyseria: Marta Brodacka
zdjęcia: Karol Łakomiec
montaż: Marta Brodacka
scenariusz: Marta Brodacka
produkcja: Michał Sławecki, Marta Brodacka

WAŻNY PRZEKAZ

BASS ASTRAL x IGO „FEELING EXACTLY“


Nagradzamy wywołujący skrajne opinie obraz, który mówi kapitalikami o ważnym temacie. Poza doskonałym warsztatem filmowym najważniejszą cechą klipu jest jego siła, która emanuje z każdej sceny i zostaje w głowie na długo. O zdrowiu psychicznym trudno mowić, bo to problemy wewnętrzne, ukryte, ten temat wymaga balansowania na granicy smaku, mierzenia się z yzykiem nieumyślnej stygmatyzacji; czasem wymaga nawet przesady, z którą zresztą część jurorów miała tutaj problem. Doskonale wyreżyserowany, świetnie zagrany z wybitnymi zdjęciami na 35-mm taśmie (to odważna decyzja artystyczna i budżetowa oraz hołd dla sztuki filmowej) – ten klip może się podobać lub nie, ale nie zostawia nikogo obojetnym.


reżyser: Grajper
zdjęcia: Mikołaj Syguda
montaż: Kuba Tomaszewicz
scenariusz: Grajper
produkcja: OTO Film, Kuba Ranik, Janek Białobłocki, Paweł Jończyk, Michał Kowalczyk

DEBIUT REŻYSERSKI

SEABED „GISS“


Islandia w Wałbrzychu, lepki klimat poczucia winy, ciekawie przeprowadzona narracja, świetny casting, wspaniałe lokacje, bardzo dojrzałe decyzje reżyserskie i malarskie obrazy. Jak na debiut reżyserski to bardzo wiele. Wszystkie narzędzia sztuki filmowej, którymi operuje reżyserka, zostały świetnie i świadomie użyte. Czekamy z niecierpliwością na kolejne prace.


reżyseria: Zuza Barc
zdjęcia: Michał Sierakowski
montaż: Marcin Sołtysik
scenariusz: Michał Sierakowski i Zuza Barc
produkcja: Jakub Goleniewski

Dodatkowa nagroda:
Voucher od firmy Film Produkcja wartości 5000 zł oraz pomoc produkcyjna w realizacji kolejnego teledysku.

NAGRODA PUBLICZNOŚCI

CHWILANTROPIA “NIE MÓWIĘ NIE”


Najwięcej głosów publiczności zdobył teledysk Chwilantropia “Nie mówię nie”. Uczestnicy głosowali na wybrany wideoklip w czasie Nocy Polskich Wideoklipow /29.11.2019/ oraz w czasie Gali festiwalowej /30.11.2019/, wykorzystując karty do głosowania.


reżeseria: Marek Hajduk
zdjęcia: Marek Hajduk
montaż: Marek Hajduk
scenariusz: Ajda Wyglądacz
produkcja: Chwilantropia

Organizator:

Partnerzy główni:

dofinansowanie 01_MKiDN 02_LCW 03_ZAIKS

Partnerzy:

04_FILMOWKA 05_FABRYKASZT 06_FILM_PRODUKCJA 07_OXYMORON 08_BODO

Partnerzy nagród:

atmsystem heliograf

Patroni medialni:

radioeska eskatv eskarock hiro
Facebook2
Instagram2